Підготовка й розповсюдження тематичних рекомендаційних списків.

      Малі форми рекомендаційних бібліографічних посібників



Бібліотека Нової української школи – простір для освітніх можливостей кожного учня

Рекомендації щодо проведення у 2019 році Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек «Бібліотека Нової української школи – простір для освітніх можливостей кожного учня»

З 1 по 31 жовтня в рамках Міжнародного місячника шкільних бібліотек, починаючи з 2014 року, започатковано щорічне проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек (наказ МОН України від 12.08.2014 № 931).

Сучасна система освіти переживає етап реформування та повного перезавантаження. Нова українська школа (НУШ) – це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна мета – створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й уміння застосовувати їх у житті. За умови введення в дію активного чинника – Закону України «Про освіту» та його дотримання НУШ характеризуватиме високий технологічний рівень, новітнє навчально-методичне й інформаційне забезпечення, потужний кадровий потенціал.

Шкільні бібліотеки як обов’язковий структурний підрозділ НУШ є важливим складником сучасного освітнього середовища. Головною метою діяльності шкільних бібліотек є забезпечення якісного бібліотечно-інформаційного обслуговування учасників освітнього процесу та надання допомоги педагогам у всебічному розвитку особистості з глибоко усвідомленою громадською і соціальною позицією, системою наукових знань відповідно до інтересів Української держави.

За концепцією НУШ, кожна школа матиме у своїй структурі сучасну бібліотеку, яка стане ресурсним осередком і експериментальним майданчиком для учнів і вчителів, забезпечить вільний доступ до якісних електронних підручників, енциклопедій, бібліотек, лабораторій.

В умовах швидких трансформаційних змін першочерговим завданням для шкільної бібліотеки є перетворення її з центру бібліотечних ресурсів і доступу до інформації у центр дослідження, відкриття, творчості та інноваційної педагогіки.

Задля сприяння реалізації основних пріоритетів НУШ, зокрема, створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості, формування покоління, яке здатне вчитися упродовж всього життя, продуктивно розв’язувати нагальні проблеми сучасності, розвивати цінності громадянського суспільства, цьогорічний Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек відбуватиметься під гаслом «Бібліотека Нової української школи – простір для освітніх можливостей кожного учня».

У місячнику братимуть участь шкільні бібліотекарі, представники обласних державних адміністрацій, органів управління освітою, директори навчальних закладів, методисти з бібліотечних фондів, громадські організації.

Загальний науковометодичний супровід організації та проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек здійснюватиме Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» та головний координаційний науково-методичний центр мережі освітянських бібліотек МОН України та НАПН України – Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України.

Рекомендовані заходи в рамках

Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек

Рекомендуємо бібліотекарям закладів загальної середньої освіти спільно з педагогічними колективами, письменниками, закладами культури та іншими громадськими організаціями провести змістовну роботу щодо організації в рамках Всеукраїнського місячника заходів, які сприятимуть задоволенню й розвитку інформаційних потреб і запитів користувачів, розширенню кола їх пізнавальних інтересів, забезпеченню дозвілля читачів, залученню нових користувачів до бібліотеки, рекламуванню бібліотеки, створенню її іміджу:

  • круглі столи: «Інформаційні ресурси школи: від шкільної бібліотеки до мережевого освітнього середовища», «Шкільна бібліотека – територія виховання та соціалізації учнів», «Бібліотека + школа = співпраця на користь майбутнього»;
  • бесіди: «Як виховати творчого читача?», «Діти, книга, бібліотека»;
  • читацький марафон «Читаємо без зупинки»;
  • благодійні акції «Зростай із книжкою, малюк» (подарунок книжки першокласникам з підписами), «Книжка в дарунок бібліотеці», «Бібліотека – читачу, читач – бібліотеці»;
  • фотокрос: «Я – читач шкільної бібліотеки», «Моє хобі – читання» (створення віртуальної фотогалереї читачів);
  • відеоролики та презентації: «Бібліотека – територія успіху»;
  • ярмарок солідарності: продаж саморобок читачів, придбання літератури на зароблені кошти, виставки нової літератури;
  • бібліоперфоменс «Літературні герої у бібліотеці»;
  • дублер-шоу «Бібліотекар на час»;
  • інтерактивний кардмейкінг: виготовлення листівок, присвячених Всеукраїнському місячнику шкільних бібліотек;
  • подорож «Казковий світ бібліотеки» (екскурсія в кращі бібліотеки міста);
  • конкурси: конкурс малюнків «Бібліотека очима дітей», фотоконкурс «Я і моя улюблена книжка», конкурс поезії «Цей дивний світ бібліотеки»; конкурс читців «Суперчитач шкільної бібліотеки»;
  • День бібліотворчості: «Читаємо, малюємо, граємо»;
  • підготовка рекламно-іміджевої продукції: плакатів – «Друже, тут твоя бібліотека», «Ваша бібліотека завжди поруч, завжди працює для всіх,
  • завжди готова почути побажання читачів», «Твоя бібліотека чекає на тебе»; слоганів – «Ти читаєш? Ти кращий!», «У світ через книжку!»;
  • нон-стоп: (non-stop – у перекладі з англійської означає той, що іде без зупинки) – цикл заходів заявленої тематики протягом дня на перервах між уроками:
  • буккросинг: «Передай книжку другу», «Вільна книжка – у вільне читання;
  • смайлопитування: «Якою Ви бачите сучасну шкільну бібліотеку?», «Якої бібліотеки потребують читачі?», «Чи є майбутнє у книжок та бібліотек?»;
  • флешмоби (відеофлешмоби): «Школа з книжкою», «Я і книжка»;
  • читацький паркан: протягом дня в бібліотеці на імпровізованому паркані розміщують подяки, пропозиції, зауваження від вчителів та учнів);
  • виставка нової літератури: «Книжкова алея»;
  • підготовка й розповсюдження рекомендаційних списків (у вигляді буклетів, закладок), що інформуватимуть про нову літературу, та статей, присвячених актуальним питанням НУШ;
  • зустрічі з видатними діячами, що сприяють розширенню кругозору читачів, формуванню гуманістичного світогляду, кращих особистісних якостей, вихованню любові до читання, художнього смаку на кращих творах української та світової літератури й мистецтва;
  • розміщення на інформаційному стенді навчального закладу, сайті (блозі) бібліотеки матеріалів з теми Всеукраїнського місячника;
  • відзначення кращих читачів бібліотеки, які долучилися до організації та проведення місячника.

На обласний рівень приймаються матеріали, які мають містити інформацію про висвітлення діяльності бібліотек в умовах Нової української школи, реалізовані проекти та програми, корисні ініціативи, участь у громадському житті.

Оцінювання матеріалів здійснюється за наступними критеріями:

  • міра досягнення поставлених цілей і завдань заходу;
  • ясність викладення матеріалу;
  • змістовність і оригінальність ідеї;
  • інформативність;
  • естетичність роботи та загальне емоційне сприйняття;
  • відповідність роботи до заявленої тематики.

До оцінювання не допускаються фотографії та відеоролики, які не присвячені тематиці Місячника, які є запозиченими з інших джерел (соціальних мереж, фото- та відео-хостингів тощо) і не є авторськими.

Цьогорічний Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек має сприяти реалізації основних пріоритетів Нової української школи, зокрема, формуванню покоління, яке здатне вчитися протягом усього життя, продуктивно розв’язувати нагальні проблеми сучасності, розвивати цінності громадянського суспілства.

Малі форми рекомендаційних бібліографічних посібників  – невеликі за обсягом бібліографічні посібники: рекомендаційні списки, пам’ятки, закладинки до книжки, листівки, листки-сигнали, бесіди про книги, буклети, плани читання, бібліографічні плакати, флаєри, вебліографічні списки та ін. Їх створюють зазвичай на допомогу загальній освіті та самоосвіті, розвитку культури читання, педагогічній та виховній діяльності, особистісному та / або професійному розвитку. Поширені в практиці бібліотек, що обслуговують дітей та юнацтво, зокрема, освітянських.

М. ф. РБП набули популярності з 1950-х років. Вони виконують освітні, інформаційні, просвітницькі функції; використовуються в довідково-бібліографічному, інформаційному обслуговуванні, у формуванні культури читання, індивідуальній роботі з читачами, під час соціокультурних заходів в бібліотеках та за їх межами.

Для М. ф. РБП характерні оперативність, мобільність, актуальність тематики, адресно-цільове розповсюдження серед певних категорій користувачів.

За змістом М. ф. РБП можуть бути універсальними, тематичними, краєзнавчими, персональними. Поширюються у друкованому, електронному, рукописному форматах.

Методика укладання М. ф. РБП орієнтована на досягнення найефективнішого впливу на користувачів, з урахуванням їхніх вікових, інтелектуальних та психологічних особливостей, а також передбачає використання комунікативних прийомів: доступної мови викладу, рекомендаційних анотацій, оригінального, захопливого дизайну і привабливого оформлення.

Немає коментарів:

Дописати коментар